نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4402
-
الف
+

برنامه «پنجره آی فیلم» باعث همبستگی بیشتر دو ملت ایران و افغانستان می شود

مردم افغانستان سریال های آموزنده و خانوادگی ایرانی را بسیار دوست دارند.

«صادق حسنی» بازیگر و هنرپیشه جوان افغانستانی مقیم ایران می باشد که در فلم و سریال های ایرانی به ایفای نقش پرداخته است.

«صادق حسنی» ؛ مدتی پیش با سریال «گشت ویژه» از کانال تلویزیونی آی فیلم 2 مهمان خانه تمامی فارس زبانان شد. به همین بهانه خبرنگار آی فیلم2 گپ و گفتی صمیمانه با این بازیگر افغانستانی داشته که در ادامه می خوانیم:

آی فیلم 2 : آقای حسنی در ابتدا کمی از خودتان برای مخاطبان آی فیلم 2 معلومات دهید.

حسنی : سلام و درود خدمت تمام بینندگان کانال تلویزیونی آی فیلم 2 و یک سلام و خسته نباشید خدمت عوامل زحمت کش این رسانه . 

صادق حسنی هستم متولد سال 1369 در ولایت میدان وردک به دنیا آمدم اما بیشتر زندگانی من در پاکستان سپری شده و در آن جان کلان شدم.

آی فیلم 2 : چگونه به دنیای بازیگری علاقمند روی آوردید و وارد این عرصه شدید؟

حسنی : در دوران نوجوانی به هنر موسیقی و سینما علاقمند شدم ، با این که به عرصه موسیقی بیشتر علاقمند بودم اما به خاطر مخالفت خانواده مجبور شدم این هنر را کنار بگذارم.

زمانی که به مکتب می رفتم با هم صنفی هایم فعالیت های فرهنگی داشتیم و در همایش ها به کمک هم پارچه های تمثیلی و سرود اجرا می کردیم.

در سال 75 به پاکستان مهاجرت کردیم و بعد از مدتی در سال 87 به ایران آمدیم . بعد از مدتی با یک گروه فرهنگی هنری افغانستانی به نام کانون مام میهن آشنا شدم . در این مجموعه هنر تیاتر را به شکل حرفه ای آموختم و در کنار دیگر هنرآموزان جوان افغانستانی در این کانون ، توانستم تجربه های خوبی کسب کنم.

از طریق این مجموعه فرهنگی به سینمای ایران معرفی شدم و در فلم ها و سریال ها ایفای نقش کردم.

آی فیلم 2 : لطفا از فلم ها و سریال هایی که در آن ها نقش آفرینی کرده اید برای ما بگویید؟

حسنی : من در فلم های سینمایی «دراکولا»، «در کارت پرواز» و سریال های «لیسانسه ها»، «گشت ویژه» و همچنین فلم های کوتاه «چلیپا»، «هاری» و «در جستجوی زندگی» ایفای نقش نموده ام.

آی فیلم 2 : خوشبختانه سریال «گشت ویژه» که شما هم در آن نقش آفرینی داشتید از کانال تلویزیونی آی فیلم 2 نشر شد و بسیار مورد استقبال بیننده های ما قرار گرفت، بنظر شما دلیل موفقیت این سریال چه چیزی بوده؟ از این سریال خاطره ای دارید ؟

حسنی : کشور ایران و افغانستان هم زبان و هم فرهنگ اند به همین خاطر فلم و سریال های ایرانی برای مردم افغانستان جذابیت دارد.

به نظر من در تیاتر یا فلمی که رسم و رسومات و فرهنگ و تمدن مردمش دخیل باشد ، دلچسب و سرگرم کننده است. 

سریال «گشت ویژه» با کارگردانی «مهدی رحمانی» یک سریال پلیسی بود که از جمله نمایش های اکشن گفته می شود.

این سریال صحنه های هیجانی خوبی داشت و از آن جا که می دانم در افغانستان فلم های اکشن و پولیسی طرفداران زیادی دارد قطعا می توانست مردم را در پای تلویزیون میخ کوب کند.

آی فیلم 2 : با توجه به این که شما سال هایی از عمرتان را در افغانستان سپری کرده اید ، بنظر شما مردم افغانستان به چه نوع ژانر هایی از فلم و سریال علاقمند هستند؟

حسنی : مردم افغانستان فلم و سریال های خانوادگی و تاریخی  را بیشتر می پسندند. مثل سریال «یوسف پیامبر»، «مختار نامه» و ... که تا هنوز هم بیننده دارد. مردم از این گونه سریال های آموزنده و خانوادگی بسیار خوب استقبال می کنند.

آی فیلم 2 : از بین کارهایی که انجام داده اید کدام یک از کرکتر های خودتان را بیشتر دوست داشتید ؟ چرا ؟

حسنی : از بین همه کارهایی که بازی کردم ، فلم «دراکولا» با کارگردانی آقای «رضا عطاران» را بسیار دوست داشتم. برای من که یک بازیگر جوان و کم تجربه بودم نقش آفرینی در فلم «دراکولا» که مثل آن تا به حال در سینمای ایران و افغانستان ساخته نشده بود یک کار متفاوت است.

 آی فیلم 2 : آقای حسنی بدون شک شما به عنوان یک هنرپیشه افغانستانی مقیم ایران سینما و تلویزیون ایران را دنبال می کنید، چه آثاری از سینمای ایران در ذهن شما ماندگار شده و با کدام فلم یا سریال خاطره دارید؟

حسنی : من در سال ۸۸-۸۷ از پاکستان به ایران آمدم و با فلم های ایرانی از طفولیت آشنا هستم.

فلم هایی مثل سریال تاریخی «ولایت عشق» و فلم های سینمایی «سفیر امام حسین(ع)» و «عقاب ها» با بازی آقایان «هاشم پور» و «سعید راد» برای من بسیار خاطره انگیز هستند.

فلم ایرانی «تاراج» که آقای «جمشید هاشم پور» در کرکتر «زینال بندری» ایفای نقش کرده بودند را هم بسیار دوست داشتم.

آی فیلم 2 : در حال حاضر مصروف چه کاری هستید؟

حسنی : اکنون با آقای «علی برجی» بازیگر، کارگردان و نویسنده سینما و تیاتر ایران و دوستان هنرپیشه افغانستانی در حال تمرین هستیم.

جدیدترین کاری که انجام داده ایم تیاتر «خروس» ، کار مشترک هنرمندان افغانستانی و ایرانی به کارگردانی «پیمان قیاسی» بود که بسیار خوب استقبال شد.

آی فیلم 2 : ایران و افغانستان دارای تاریخ، فرهنگ و تمدن مشترک هستند، به نظر شما برای تقویت روابط فرهنگی 2 کشور چه پلان های عملی و جدی می توان طراحی کرد؟

حسنی :  برای تقویت روابط فرهنگی 2 کشور می توان کارهای فرهنگی مشترک انجام داد که همدلی و دوستی را مستحکم می سازد.

برای مثال در همین اواخر کارگردان های افغانستانی و ایرانی کارهای مشترک زیادی انجام دادند اما برای تاثیر همیشگی این روابط نه تنها سینماگران و فلم سازان بلکه همه فرهنگیان باید در انجام فعالیت های فرهنگی در جهت تقویت روابط دو ملت کوشا باشند.

آی فیلم 2 : وضعیت سینما و تیاتر افغانستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

حسنی: به دلیل جنگ 40 سال اخیر در افغانستان ، سینمای افغانستان کم کار نه بلکه ورشکست شده بود اما در ده سال اخیر رو به پیشرفت است .

ما شاهد فلم های زیادی بودیم که در جشنواره ها جایزه هایی را کسب کردند . در دو، سه سال اخیر سریال های «شیرین» و «خط سوم» از شبکه های افغانستان نشر شد. سینمای افغانستان اگر به همین شکل پیش رود قطعا آینده ای درخشان خواهد داشت.

آی فیلم 2 : چه توصیه‌ای برای جوانان علاقمند به هنر تیاتر و بازیگری دارید؟

حسنی : من از مردم افغانستان خواهش می کنم همان طور که هنر موسیقی را حمایت می کنند ، از هنر سینما و تیاتر هم حمایت کنند. خواهش من از دوستانی که علاقمند به هنر تیاتر یا سینما هستند این است که فعال باشند و باعث رشد این هنر شوند. ملت ما قطعا تیاتر و سینما را دوست دارند و از هنر و فرهنگ خود حمایت می کنند.

آی فیلم 2 : نظرشما درباره کانال تلویزیونی آی فیلم2 چیست ؟

حسنی : بسیار عالی است که شبکه آی فیلم2 از ایران برای کشور های پارسی زبان نشرات دارد به خصوص برنامه های متنوع فرهنگی مثل برنامه «پنجره» که باعث تبادل فرهنگ ها و ایجاد همبستگی بیشتر دو ملت می شود.

مصاحبه کننده: مرجان حیدری

نظر شما
ارسال نظر